ΠΟΣΕΣ ΩΡΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΙ?

Όταν πρόκειται για την κατανόηση της μελέτης και των επιδόσεων ο ψυχολόγος Dr. K. Anders Ericsson είναι ίσως ο κορυφαίος του κόσμου. Η έρευνά του είναι η βάση για τον «κανόνα δεκαετίας» και τον «κανόνα των 10.000 ωρών» που υποδηλώνουν ότι απαιτούνται τουλάχιστον δέκα χρόνια ή 10.000 ώρες εσκεμμένης πρακτικής σε συγκεκριμένους τομείς -στην περίπτωση των μουσικών κοντά στα 25 χρόνια- προκειμένου να επιτευχθεί ένα υψηλό επίπεδο.

Σημειώστε ότι το πραγματικό κλειδί εδώ δεν είναι οι ώρες της απαιτούμενης πρακτικής αλλά ο τύπος πρακτικής που απαιτείται για να επιτευχθεί ένα υψηλό επίπεδο απόδοσης. Με άλλα λόγια, η άσκηση παλαιού τύπου δεν κάνει τίποτα. Η πλειοψηφία των ανθρώπων ασκείται χωρίς νόημα, είτε με απλή επανάληψη (“κάνε αυτό το μέτρο 10 φορές” ή “κάνε αυτό το κομμάτι 30 λεπτά”) ή ασκείται στον ‘αυτόματο πιλότο’.

Υπάρχουν τέσσερα μεγάλα προβλήματα με την ανόητη αυτή μέθοδο άσκησης.

  1. Είναι χάσιμο χρόνου
    Πολύ λίγη παραγωγική μάθηση λαμβάνει χώρα όταν ασκούμαστε με αυτόν τον τρόπο. Μπορούμε να παίζουμε ένα κομμάτι για ώρες, μέρες, εβδομάδες και να έχουμε βελτιωθεί ελάχιστα.
  2. Σας καθιστά λιγότερο σίγουρο
    Η άσκηση αυτού του τρόπου βλάπτει πραγματικά την εμπιστοσύνη στον εαυτό σας, καθώς υπάρχει ένα μέρος από εσάς που συνειδητοποιεί ότι δεν γνωρίζετε πραγματικά πώς να παράγετε με συνέπεια τα αποτελέσματα που αναζητάτε.
  3. Ασυνείδητη πρακτική
    Έχουμε την τάση να ασκούμαστε ασυνείδητα, και στη συνέχεια προσπαθούμε να εκτελέσουμε συνειδητά. Όταν ο εγκέφαλός σας ξαφνικά πηγαίνει σε πλήρη συνειδητή λειτουργία, θα καταλήξει να ‘παγώσει’, επειδή δεν ξέρετε τι οδηγίες να του δώσετε.
  4. Είναι κουραστική και βαρετή
    Η άσκηση χωρίς νόημα είναι αγγαρεία. Δεν έχει σημασία πόσο χρόνο περνάμε αλλά πώς να παράγουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε.

Η σκόπιμη πρακτική είναι μια συστηματική και εξαιρετικά διαρθρωμένη δραστηριότητα, η οποία, είναι επιστημονική. Είναι μια ενεργή και στοχαστική διαδικασία πειραματισμού με σαφείς στόχους και υποθέσεις.

Η σκόπιμη πρακτική είναι συχνά αργή και περιλαμβάνει την επανάληψη μικρών και πολύ συγκεκριμένων τμημάτων του ρεπερτορίου. Η σκόπιμη πρακτική περιλαμβάνει την παρακολούθηση των επιδόσεων (σε πραγματικό χρόνο και μέσω καταγραφών), αναζητώντας συνεχώς νέους τρόπους βελτίωσης. Αυτό σημαίνει πραγματικά να ακούτε αυτό που συμβαίνει, ώστε να μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας τι ακριβώς πήγε στραβά.

Η άσκηση πάνω από μία ώρα κάθε φορά είναι πιθανό να είναι μη παραγωγική και πιθανότατα διανοητικά και συναισθηματικά μη εφικτή. Ακόμα και τα πιο αφοσιωμένα άτομα θα δυσκολευτούν να εξασκηθούν περισσότερες από τέσσερις ώρες την ημέρα.

Διάφορες μελέτες έχουν διαφοροποιήσει τη διάρκεια της καθημερινής πρακτικής από 1 ώρα σε 8 ώρες αλλά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι συχνά υπάρχει ελάχιστο όφελος από άσκηση πάνω από 4 ώρες την ημέρα και συγκεκριμένα ότι τα οφέλη αρχίζουν να μειώνονται μετά το 2ωρο.

Δεν έχει σημασία αν μιλάμε για τεχνική τελειοποίησης ή πειραματισμό με διαφορετικές μουσικές ιδέες. Οποιοδήποτε μοντέλο που ενθαρρύνει μια πιο έξυπνη, πιο συστηματική, ενεργητική σκέψη και σαφώς διαρθρωμένους στόχους, θα βοηθήσει στην περικοπή του σπαταλόμενου, αναποτελεσματικού χρόνου πρακτικής.

Noa Kageyama, Ph.D.

Ο απόφοιτος και καθηγητής της Juilliard Noa Kageyama, διδάσκει στους μουσικούς πώς να νικήσουν την ανησυχία των επιδόσεων και να παίξουν το καλύτερο δυνατό υπό πίεση μέσω live class και coaching. Με έδρα τη Νέα Υόρκη, είναι παντρεμένος με μια καταπληκτική πιανίστα, έχει δύο παιδιά και είναι ξετρελαμένος με την τεχνολογία της Apple.