ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ

Σίγουρα πάντα όταν μιλάμε για songwriting” δεν υπάρχουν κανόνες αλλά μόνο εργαλεία που μας ανοίγουν συνθετικούς δρόμους που ίσως να μην είχαμε σκεφτεί να πάμε. Έτσι λοιπόν μια νέα αρχή και μια διαφορετική αντιμετώπιση στο τρόπο σύνθεσης ενός τραγουδιού είμαι σίγουρος ότι θα σας βοηθήσει.

ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΣΥΓΧΟΡΔΙΑ

Ο πιο εύκολος τρόπος είναι να συνθέσεις μία μελωδία στις νότες που σχηματίζουν τη συγχορδία. Όταν αρχίσουμε να ακούμε καλά τις νότες αυτές στα αυτιά μας, τότε μπορούμε να γράψουμε έξω από αυτές.

Παρακάτω σας παραθέτω κάποια εργαλεία για να εργασθείτε με τις μελωδίες σας, πάνω στις συγχορδίες.

1. Σε μία νότα της συγχορδίας

Η απλούστερη μελωδία στηρίζεται μόνο σε μία νότα της συγχορδίας, έτσι έχουμε μελωδίες πολύ εύκολες, απλές για να τις τραγουδήσουμε και το ίδιο εύκολες για να τις θυμούνται οι ακροατές.

Π.χ : Lying’ eyes

We didn’t start the fire

One note samba

Gentle on my mind

Γιατί δεν έρχεσαι ποτέ όταν σε θέλω.

2. Γειτονικές νότες

Μπορείτε να στολίσετε τη μελωδία που γράψατε, με μία νότα, με γειτονικές νότες. Θα την κάνει περισσότερο ενδιαφέρουσα αν φανταστείτε ένα σχήμα zig zag.

Πχ : Hotel California

Soul man

Fame

Back in the saddle

Το παλιό μου παλτό

Στην αγορά του Αλ χαλίλι

3. Δύο νότες τις συγχορδίας

Με ένα «πήδημα» από τη μία νότα της συγχορδίας σε μία άλλη, ανοδικά-καθοδικά ή zig zag. Μπορεί η μελωδία να γίνει πιο δραματική, αλλά εξακολουθεί να είναι εύκολη.

Πχ : American woman

Bad medicine

On the road again

Τράβα σκανδάλη

Ριτα Ριτάκι

4. Περαστικές νότες

Μπορούμε να ενώσουμε νότες από τη συγχορδία, με τις ενδιάμεσές τους νότες και φυσικά με όλα τα σχήματα, ανοδικά-καθοδικά ή zig zag.

Πχ: You’ve got a friend

Little green apples

Get back

Ο δρόμος

Ένα χειμωνιάτικο πρωί

5. Αρπέζ

Δημιουργήστε μελωδίες με τρεις ή περισσότερες νότες συγχορδίας. Όταν έχουμε μεγάλα διαστήματα γύρω από νότες της συγχορδίας, δημιουργούμε δραματικά στοιχεία.

Πχ: Crocodile Rock

Crazy

American woman

Do it again

Σ ακολουθώ

6. Σκάλες

Ο ευκολότερος τρόπος για να ακούσουμε μία σκάλα, είναι να ακούσουμε το αρπέζ από τις νότες της συγχορδίας και να γεμίσουμε με όλες τις ενδιάμεσες νότες.

Πχ: We will Rock you

Here comes my baby

Της λήθης το πηγάδι

Ο Δρόμος

ΕΞΕΛΙΧΤΕ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΣΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Όταν χτίζετε ένα τραγούδι, προσέχετε το σχήμα των μελωδιών σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να ανεβάσετε ή να χαλαρώσετε την έντασή του.

1. Κράτησε το ρυθμό – άλλαξε το σχήμα τις μελωδίας

Επαναλάβετε το ίδιο ρυθμό στη μελωδία, δίνοντάς της, άλλη κατεύθυνση. Λειτουργεί καλά σε στροφές που έχουν τις ίδιες συλλαβές στίχων. Μας βοηθά να θυμόμαστε καλά τις μελωδίες.

Πχ: Shake your body down to the ground

Don’t stop

Να μάγαπάς

2. Επανάληψη

Η επανάληψη ενός μελωδικού σχήματος σε διαφορετικές συγχορδίες που υπάρχουν κοινές νότες, είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για να αναπτύξουμε το τραγούδι μας.

Πχ: You give love a bad name

We will Rock you

Whole gotta love

Με το ίδιο μακό

Στην αγορά του Αλ Χαλίλι

Δίνει έμφαση στο στίχο και κάνει το ρεφραίν πολλές φορές να το θυμόμαστε πολύ καλά.

3. Ακολουθία

Η ακολουθία είναι ένας πιο διακριτικός τρόπος να αναπτύξετε την ιδέα σας. Μπορούμε να έχουμε ένα σχήμα και να το επαναλαμβάνουμε το ίδιο ξεκινώντας από άλλη νότα. Δίνει μεγάλη ένταση στο στίχο μας.

Πχ: Born to be wild

Walk this way

Bad medicine

Το τανγκό Νεφέλης

Δεν μετανοιώνω

4. Αναστροφή

Η αναστροφή είναι μία μουσική ακολουθία αναποδογυρισμένη. Ξεκινάμε με μία ιδέα σε μία νότα της συγχορδίας και μετά γυρνάμε ανάποδα το σχήμα της, ανοδικά ή καθοδικά ανάλογα.

Πχ: Soul man

American woman

Superstition

Born to be wild

Τα γαλαζια σου γράμματα

Ένα χειμωνιάτικο πρωί

5. Σμίκρυνση (βραχύνω-μικραίνω)

Μπορούμε να μικρύνουμε το μοτίβο ή να το σπάσουμε σε διάφορα μέρη και να εφαρμόσουμε όλες τις παραπάνω τεχνικές, αναστροφές, επαναλήψεις, ακολουθίες κλπ. Προσοχή… μικρότερα μοτίβα, δίνουν μεγαλύτερη ένταση στο στίχο.

Πχ: Livin on prayrer

Bad medicine

Miss you

6. Μεγέθυνση (επιμήκυνση)

Σημαντικός τρόπος είναι να επιμηκύνουμε ένα μοτίβο, προσθέτοντας νότες στο τέλος και δυνατές λέξεις που θέλουμε να τονίσουμε.

Πχ: Mothers little helper (rolling stores)

Black Friday

Money

Φιλαράκι

7. Αντιθέσεις μέσα στα μέρη

Αφού εξοικειωθείτε με τα εργαλεία και τις νέες τεχνικές του α` μέρους, γράφοντας μελωδία επάνω σε μία συγχορδία, (μία νότα ακόμα, δύο νότες, περαστικές νότες, αρπέζ, σκάλες) και φτιάξετε τα σχήματα όπως τα είδαμε στο β` μέρος με επαναλήψεις, ακολουθίες, αναστροφές, σμικρύνσεις, μεγεθύνσεις, τότε φτιάχτε ένα verse με κάποιες τεχνικές και συνθέστε το ρεφραίν, ώστε να υπάρχει αντίθεση μεγάλη. Έτσι δίνεται με την διαφορετικότητα, μεγάλη έμφαση σε όλα τα μέρη.

Πχ: No woman no cry

Hotel California

Με το ιδιο μακο

Μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχουν κανόνες, μόνο εργαλεία για να μας βοηθάνε στην εξέλιξη της μελωδικής γραμμής και του τραγουδιού μας

Δοκιμάστε λοιπόν άφοβα να γράψετε μελωδίες για τους στίχους σας και δημιουργείστε τα τραγούδια σας.

Χρήστος Μαστρογιαννίδης

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s