ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Η μουσική είναι μια μορφή επικοινωνίας που έχει σχέση με το πνεύμα, το συναίσθημα και τη νόηση. Kαλλιεργεί την προσοχή, τη συγκέντρωση, τα συναισθήματα και το πνεύμα. Είναι μια ανώτερη φιλοσοφία και τρόπος ζωής που μεταμορφώνει το παιδί και το κάνει ανώτερο σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.

Η μουσική είναι τέχνη και επιστήμη μαζί. Δε έχει καμία σχέση με τις δεκάδες εξωσχολικές δραστηριότητες και χόμπυ, που κάνει και ο καθένας άλλωστε. Η προετοιμασία ενός παιδιού για τη μουσική (αλλά και για οποιαδήποτε τέχνη), προϋποθέτει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία, συνεργασία, κατάρτιση, γνώση και ενημέρωση. Μόνο έτσι οι γονείς μπορούν να κατευθύνουν σωστά το παιδί τους και να το προετοιμάσουν κατάλληλα πρίν καν αυτό μπεί στη τάξη.

Τα παιδιά που ξεχωρίζουν, διακρίνονται, αναγνωρίζονται και μεγαλουργούν στη μουσική δεν είναι αυτά που έχουν μεγαλύτερη έφεση, κλίση ή ταλέντο, αλλά αυτά που έχουν διδαχτεί από το σπίτι να έχουν στόχους, συγκέντρωση, προσοχή, προσήλωση, πειθαρχεία, συμμετοχή, υπομονή, επιμονή και κυρίως συμπεριφορική ωριμότητα.

Όταν το παιδί μπει στην τάξη με όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις, το έργο του καθηγητή να εντοπίσει, να εκπαιδεύσει, να αναπτύξει και να απογειώσει τις έμφυτες δεξιότητες και ικανότητες του παιδιού γίνεται εφικτό. Αντιθέτως, παιδιά πολλά υποσχόμενα, με εμφανείς ικανότητες και δεξιότητες, δεν προχώρησαν στη μουσική αποκλειστικά γιατί οι γονείς τους δεν ήξεραν πώς να ενημερωθούν, να συνεργαστούν, να δρομολογήσουν να κατευθύνουν και να υποστηρίξουν την εξέλιξη τους.

Η μουσική βασίζεται στην ανάπτυξη της ακοής, της όρασης, της κίνησης, της νόησης, αλλά και στη γενικότερη μουσική ευφυΐα και αντίληψη καθώς και στο συντονισμό όλων αυτών μαζί. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται το παιδί να έχει διδαχτεί από το σπίτι αγωγή και παιδεία, να έχει κοινωνική, συναισθηματική και συμπεριφορική ωριμότητα, και φυσικα τεράστια αποθέματα υπομονής, επιμονής, εστίασης, συγκέντρωσης και προσήλωσης. Το βιολογικό, σωματικό, γνωστικό, νοητικό, ψυχικό και πνευματικό κομμάτι της ωρίμανσης του παιδιού το ενισχύει η μουσική, εφόσον όμως προϋπάρχουν όλα τα παραπάνω.

Colwyn Trevarthen; Dept of Child Psychology & Psychobiology; Harvard

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s