ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Όπως στα περισσότερα αντικείμενα με τα οποία καταπιανόμαστε στην Ελλάδα, έτσι και στη μουσική ο στόχος των σπουδών είναι ένας: πως θα γίνει να τις τελειώσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, να πάρουμε ένα χαρτί και να προλάβουμε τον ανταγωνισμό.

Έτσι, λοιπόν, έχουμε μαθητές Δημοτικού που σπουδάζουν σκληροπυρηνική θεωρία έτσι ώστε να τελειώσουν γρήγορα την “ύλη”, για να χρησιμοποιήσουμε και αυτήν την άκρως διαδεδομένη λέξη.

Έπειτα στο Γυμνάσιο περνούν σε “επαγγελματικές” σπουδές ανώτερων θεωρητικών, προκειμένου να μην πέσουν οι εξετάσεις πάνω στις δύσκολες σπουδές του Λυκείου.

Οι σπουδαστές μέχρι να τελειώσουν το Δημοτικό, έχουν χωριστεί σε πρόβατα και ερίφια, δηλαδή αυτό το παιδί είναι ταλαντούχο και πρέπει να προχωρήσει, κάτι που σημαίνει ότι έμαθε καλά απ’ έξω όλους τους μουσικούς κανόνες, ενώ εκείνο το παιδί δεν καταλαβαίνει, είναι τελείως αδιάβαστο και δεν προσέχει στο μάθημα, που σημαίνει ότι δεν έγινε καλός “παπαγάλος” και δε συμμορφώθηκε με το σύστημα.

Με τον τρόπο αυτό χάνονται δεκάδες παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες και δεξιότητες που ουδέποτε διαγνώστηκαν και αποκλείονται παιδιά από τη χαρά να δημιουργούν μουσική και να εκφράζονται μέσα από αυτή.

Και μιλώντας για χαρά και δημιουργικότητα, τα παιδιά που έχουν τελειώσει “όλη την ύλη της θεωρίας” κατά κανόνα την έχουν σιχαθεί, κάτι απόλυτα λογικό γιατί όλα αυτά που “έμαθαν” δεν απέκτησαν καμία πρακτική χρησιμότητα, δεν τα έπαιξαν στο όργανο, δεν τα τραγούδησαν, δεν έμαθαν να τα ακούνε και να φτιάχνουν ιστορίες με αυτά. Εν ολίγοις, δεν ήρθαν πιο κοντά στη μουσική. Αντίθετα απομακρύνθηκαν.

Τα παιδιά αυτά, λοιπόν, με το χαμηλό επίπεδο οργάνου και τις κούφιες γνώσεις που απέκτησαν πρέπει τώρα να προχωρήσουν σε σπουδές υψηλότατου επιπέδου, που έχουν να κάνουν με μερικά από τα σοβαρότερα χαρακτηριστικά της μουσικής.

Είναι περιττό να πούμε ότι για τις ηλικίες που μιλάμε, δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση η ωριμότητα να ανταπεξέλθει κανείς σοβαρά σε μια τέτοια πρόκληση, ειδικά τη στιγμή που δεν έχει καλλιεργηθεί καθόλου μουσικά, παρά έχει ακολουθήσει ένα σύστημα σπουδών που πολύ περισσότερο θυμίζει μαθηματικά σχολείου και πολύ λιγότερο την διδασκαλία μιας τέχνης για την ψυχή και τη φαντασία.

Μερικά ακόμη οδυνηρά χρόνια περνάνε και τελικά το ποθητό αποτέλεσμα έρχεται. Ο σπουδαστής αποκτάει το διαβόητο πτυχίο αρμονίας, με το οποίο μπορεί πλέον να διδάξει.

Ας αφήσουμε στην άκρη το γεγονός πως κάποιος που έχει γνώσεις ενός αντικειμένου (που στην προκειμένη περίπτωση δεν ισχύει ούτε αυτό), δεν σημαίνει απαραιτήτως πως έχει τις ικανότητες ή την ανάλογη εκπαίδευση για να διδάξει κάποιον άλλον. Ο σπουδαστής αυτός, πρόκειται να βρει δουλειά με αυτό το πτυχίο; Θα του εξασφαλίσει κάτι;

Δυστυχώς για αυτόν, οι τακτικές αυτές εφαρμόζονται εδώ και πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή χιλιάδες πτυχία αρμονίας που ουσιαστικά αυτοακυρώνονται και δεν έχουν πλέον καμία αξία.

Τα ωδεία έχουν πλυμμηρίσει από τέτοιους “δάσκαλους”, κάτι που έχει σαν άμεσο αποτέλεσμα να χάσουν και την εμπιστοσύνη του κόσμου.

Οι γονείς δε θέλουν πια να στείλουν τα παιδιά τους στα ωδεία να μάθουν μουσική και ποιος μπορεί να τους κατηγορήσει; Για ποιο λόγο να μπει κανείς σε τέτοιες διαδικασίες, χωρίς να έχει κανένα απολύτως όφελος;

Κάποια στιγμή, λοιπόν, αναπόφευκτα θα σπάσει ο κύκλος και δε θα υπάρχουν μαθητές για να διδάξουν αυτοί οι χιλιάδες άνθρωποι με τα πτυχία τους.

Αν θέλουμε να ξαναφέρουμε τον κόσμο κοντά στις μουσικές σπουδές, πρέπει πρώτα να διορθώσουμε τους εαυτούς μας. Να ξηλώσουμε το σύστημα και να φτιάξουμε ένα νέο, όπως έχουν κάνει όλες οι ανεπτυγμένες χώρες εδώ και δεκάδες χρόνια.

Ένα σύστημα στο οποίο θα προηγείται η πράξη της θεωρίας, οι σπουδές θα γίνονται χωρίς άγχος και πίεση και οι τίτλοι που θα δίνονται θα έχουν σοβαρό αντίκρισμα. Ένα σύστημα που θα επενδύει πάνω στην ποιότητα των ανθρώπων και όχι πάνω σε χαρτιά με νούμερα.

OPENART

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s