ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

του ΚΟΣΜΑ ΛΑΠΑΤΑ

(αποσπάσματα από το βιβλίο)

 

«Από όλα τα δώρα με τα οποία μπορεί ένα άτομο να είναι προικισμένο κανένα δεν αναδύεται νωρίτερα από το μουσικό ταλέντο.» (Gardner, 1983).

 

Αν σας αρέσει ένα κλασσικό μουσικό κομμάτι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αρέσει και στο παιδί σας. Αν δεν γνωρίζετε πολλά κλασσικά κομμάτια, καλό θα είναι να ψάξετε λίγο πρώτα ακούγοντας διάφορα κομμάτια και να βρείτε αυτά που θέλετε να μοιραστείτε με το παιδί σας.

 

Αφού ακούσετε ένα κλασσικό κομμάτι μπορείτε να μιλήσετε με το παιδί σας για τα μουσικά όργανα που ακούσατε, το ύφος του κομματιού (χαρούμενο, λυπημένο), τα συναισθήματα που σας προκάλεσε, τις εικόνες που σας έφερε στο μυαλό κλπ. Θα εκπλαγείτε με το πόσο γρήγορα τα παιδιά σας θα έχουν το δικό τους αγαπημένο ρεπερτόριο που θα θέλουν να το ακούν μαζί σας.

 

Εξηγήστε στα παιδιά ότι οι κλασσικοί συνθέτες δεν είναι πολύ διαφορετικοί από τους συνθέτες του σήμερα. Ο Μότσαρτ και ο Μέντελσον ξεκίνησαν την μουσική τους καριέρα και έγιναν πολύ γνωστοί σε πολύ μικρή ηλικία, όπως η Britney Spears, ο Stevie Wonder και άλλοι. Και 150 χρόνια πριν ο συνθέτης και πιανίστας Φραντς Λιστ φορούσε περίεργα κοστούμια όπως ο Έλτον Τζον και ο Όζι Όσμπορν.

 

Η γλωσσική ανάπτυξη είναι πολύ σημαντική στη  γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού. Το τραγούδι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προωθήσει την καλή γλωσσική ανάπτυξη. Πολλά παιδικά τραγουδάκια περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενους ήχους που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με προβλήματα άρθρωσης.

 

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου απαιτεί συγχρονισμό ανάμεσα στις κινήσεις των χεριών και στα οπτικοακουστικά ερεθίσματα που δέχεται ο οργανοπαίκτης. Όσο νωρίτερα αρχίσει μαθήματα ένα παιδί, τόσο μεγαλύτερο είναι το δέσιμο μεταξύ των δύο». Η εκμάθηση ενός οργάνου ενισχύει τη φυσιολογική ωρίμανση της σχέσης ανάμεσα στις κινητικές δεξιότητες και στις αισθητηριακές περιοχές του εγκεφάλου, δημιουργώντας μια βάση επάνω στην οποία μπορεί να στηριχθεί η περαιτέρω ανάπτυξή της.

 

Η ενασχόληση μικρών παιδιών με τη μουσική απαιτεί  εστίαση, πειθαρχία και αποφασιστικότητα – εξαιρετικές ικανότητες που τις περισσότερες φορές μεταφέρονται και σε άλλες περιοχές της μαθητικής ζωής του παιδιού. Ο ρυθμός είναι βασικό συστατικό της μουσικής. Τα παιδιά που μπορούν να κρατήσουν το ρυθμό σε ένα μουσικό κομμάτι έχουν μεγαλύτερη ευφράδεια και διαβάζουν κείμενα πιο εύκολα.

 

Η κατανόηση της μουσικής είναι μια πιο καθαρή διαδικασία από ότι να κατανοήσουμε μια γλώσσα. Η γλώσσα είναι πιο περίπλοκη ώστε να γίνει κατανοητό το περιεχόμενό της και να μπορέσει ο άνθρωπος να επικοινωνήσει μέσω αυτής. Με τη μουσική δε συμβαίνει αυτό. Αντιπροσωπεύει αυτό που είναι μέσα  μας, πολύ εσωτερικό για να μπορέσει να ειπωθεί με λέξεις. Έχει την δυνατότητα όχι μόνο να φτάνει πέρα από τις λέξεις , αλλά να υπάρχει μόνο πέρα από τις λέξεις.

 

Η μουσική αναπτύσσει ικανότητες χρήσιμες για τη μάθηση, την ανάγνωση και τη γραφή. Η μουσική και αναγνωστική ετοιμότητα «συναντιούνται»  σε πολλά σημεία.

 

Η μουσική βοηθάει πολύ και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Γιατί η μουσική είναι μια ευχάριστη , καθόλου απειλητική δραστηριότητα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να νιώσουν πιο άνετα μέσα σε μια ομάδα.

 

Η μουσική βοηθάει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς χρησιμεύει στο να τα βοηθήσει να  κατανοήσουν έννοιες όπως: ψηλά και χαμηλά, γρήγορα και αργά, ξεκινώ και σταματώ κλπ. Το να διαβάζουν μουσικές νότες από αριστερά προς τα δεξιά βοηθάει αργότερα στο να διαβάσουν λέξεις ή να γράψουν. Το να κρατάνε το ρυθμό και να μετράνε  ένα μουσικό κομμάτι ενισχύει το ρόλο των αριθμών και βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τις πρώτες μαθηματικές έννοιες.

 

Η μουσική βοηθάει την αναγνωστική ικανότητα. Και η μουσική και η ανάγνωση χρειάζονται αυτοσυγκέντρωση, συντονισμό, μνήμη και κατανόηση.

 

Η μουσική δίνει στα παιδιά μοναδικές ευκαιρίες για να δημιουργήσουν και να αποκτήσουν ένα διαφορετικό  τρόπο σκέψης.  Μπορούν να ανταποκρίνονται με μοναδικό τρόπο στην ακρόαση της μουσικής και στην κίνηση και να δημιουργούν καινούρια τραγούδια και στιχάκια.

 

Η μουσική δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και τις ιδέες τους ελεύθερα όσο χορεύουν, χτυπούν ένα τύμπανο ή τραγουδάνε ένα χαρούμενο τραγούδι.

 

Η μουσική είναι ένας άλλος τρόπος γνώσης, ένας άλλος τρόπος συμβολικής σκέψης και έκφρασης. Από την αδρανή και εικονική λειτουργία της γνώσης και της μάθησης για τον κόσμο μέσω της δράσης, της αντίληψης, καθώς και της εικόνας, η μουσική γίνεται ένας συμβολικός τρόπος μάθησης.

 

Η μουσική είναι κρίσιμης σημασίας για την ανθρώπινη ανάπτυξη και την δημιουργική σκέψη.

 

Η μουσική είναι μαθηματικά. Η ύπαρξη ρυθμού και μέτρου στη μουσική βοηθάει τα μικρά παιδιά να κρατούν το ρυθμό και να μετρούν ακολουθίες.

 

Η μουσική είναι μια κοινωνική δραστηριότητα. Το να ακούνε μουσική, να τραγουδάνε και να χορεύουνε ενώνει τα παιδιά. Το κάθε ένα από αυτά νιώθει κομμάτι μιας κοινότητας, όταν τραγουδάνε όλα μαζί.

 

Η μουσική είναι σωματική δραστηριότητα. Τα παιδιά στριφογυρίζουν, χτυπούν παλαμάκια, χορεύουν ή κρατάνε το ρυθμό έχοντας έλεγχο του σώματός τους.

 

Η μουσική εκπαίδευση προωθεί την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού δεδομένου ότι προωθεί τη δημιουργική διαδικασία, την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, την αυτογνωσία, και την επικοινωνία. Είναι μέσα από τη μελέτη της μουσικής που τα παιδιά τη κερδίζουν τη γνώση, τις δεξιότητες, και την κατανόηση που θα τους επιτρέψει να συμμετέχουν παραγωγικά, ως άτομα και ως μέλη της κοινωνίας, στο μέλλον στους χώρους εργασίας τους και γενικότερα στις κοινότητες στις οποίες θα ζήσουν.

 

Η μουσική έχει να κάνει «με την εμπειρία που μας κινητοποιεί , που φτάνει στο βαθύτερο κομμάτι του εσωτερικού μας κόσμου, αυτό το κομμάτι που το ανθρώπινο πνεύμα διαμένει.

 

Η μουσική και η γλώσσα είναι και τα δυο μέσα επικοινωνίας. Μέσω και των δυο τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν τη χαρά, τον ενθουσιασμό, το θυμό ή την απόρριψη. Αισθάνονται γρήγορα την αγάπη και την απόρριψη και είναι σαν να ακούν μια φωνή μέσα τους.

 

Η μουσική και ο ρυθμός είναι ζωτικής σημασίας κομμάτι στην ανθρώπινη κουλτούρα. Το να βάζουμε τη μουσική μέσα στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών σε όλα τα επίπεδα και τις γνωστικές περιοχές τα ενθαρρύνει να είναι ενεργοί και όχι παθητικοί απέναντι στην  εκάστοτε γνώση που τους προσφέρουμε.

 

Η μουσική και οι τέχνες γενικότερα είναι ότι καλύτερο για την εκτόνωση των συναισθημάτων των μικρών παιδιών. Φόβοι, αμφιβολίες και άγχος μπορούν να βρουν διέξοδο μέσα από το τραγούδι και το ρυθμό. Πόσο πιο καλό θα είναι να εκφράζουν την επιθετικότητα μέσα από τη μουσική και όχι μέσω του ξύλου.

 

Η μουσική μπορεί να γίνει πραγματικά ένας «άσσος στο μανίκι», όταν διδάσκουμε μαθηματικά. Η μουσική είναι γεμάτη από κανόνες και τα μαθηματικά είναι αυτό ακριβώς, συγκεκριμένος τρόπος σκέψης βασισμένος σε κανόνες.

 

Η μουσική νοημοσύνη περιλαμβάνει τη μουσική μνήμη, την ευαισθησία στους ήχους και την ανταπόκριση στις ακολουθίες των ήχων και των δομών τους.

 

Η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία κουλτούρας και πολιτισμού. Η μουσική ξυπνά το ενδιαφέρον των παιδιών για την παράδοση και επηρεάζει τη ζωή τους και τη ζωή των άλλων.

 

Η μουσική προσφέρει έναν καλό τρόπο για να εμπλουτίσουν τα μικρά παιδιά το λεξιλόγιό τους, αλλά και για να αναπτύξουν τη γλωσσική ικανότητα.  Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ακούν, τραγουδούν, συζητούν, παίζουν και φτιάχνουν τραγούδια, στην ουσία, χτίζουν, σημαντικές διαδικασίες μάθησης τις οποίες θα ανασύρουν κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και της γραφής στα μετέπειτα χρόνια.

 

Η μουσική προτείνεται ως ένα εργαλείο προσωπικής τροφοδοσίας και διευκόλυνσης της ομαδικής λειτουργίας, διότι απευθύνεται στη δομή του ψυχισμού καθώς είναι μία μη λεκτική γλώσσα, ένας τρόπος επικοινωνίας ιδεών και συναισθημάτων μέσω του ήχου, ένα όχημα συναισθηματικής απελευθέρωσης, καθώς και ένα εκπαιδευτικό/θεραπευτικό εργαλείο υψηλής αξίας .

 

Η μουσική χρησιμοποιείται για να παρουσιάσει τις ιδέες και να χτίσει έννοιες, να διδάξει ή να πείσει, να διασκεδάσει, να σχεδιάσει, να ωραιοποιήσει και να δημιουργήσει.

 

Η μουσική είναι σημαντικό κομμάτι της μάθησης κάθε παιδιού γιατί η μουσική συνιστά μια διεθνή γλώσσα συναισθημάτων και αισθήσεων, που είναι θεμελιώδης στις ανθρώπινες εμπειρίες.

 

Η μουσική προσφέρει εμπλουτισμό του λεξιλογίου, διδάσκει χρόνους, χρησιμοποιεί ποιητική γλώσσα , επιτρέπει την οπτικοποίηση και βοηθάει στην καλή εκφορά του λόγου.

 

Με τη βοήθεια απεικονιστικών μεθόδων, οι ερευνητές μελέτησαν τον εγκέφαλο 36 παιδιών που ασχολούνταν με τη μουσική περίπου τα ίδια χρόνια. Τα παιδιά μοιράστηκαν σε δύο ομάδες: εκείνα που είχαν ξεκινήσει να μαθαίνουν μουσική πριν από την ηλικία των επτά ετών και σε εκείνα που είχαν ξεκινήσει αργότερα. Στη μελέτη συμπεριλήφθηκε ακόμη μια ομάδα παιδιών που δεν είχε διδαχθεί ποτέ μουσική. Βάσει των αποτελεσμάτων φάνηκε ότι τα παιδιά που είχαν αρχίσει να μαθαίνουν μουσική πριν από τα επτά εμφάνιζαν μεγαλύτερη ακρίβεια ως προς τον συγχρονισμό των κινήσεων τους συγκριτικά με τους υπόλοιπους. Οι απεικονίσεις του εγκεφάλου αποκάλυψαν συσσωρευμένη λευκή ουσία στο μεσολόβιο, μεγάλη δέσμη νευρικών ινών που συνδέουν τις κινητικές περιοχές του δεξιού και του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου. Αντίθετα, οι εξετάσεις των παιδιών που ακολούθησαν τη μουσική σε μεγαλύτερη ηλικία και αυτών που δεν είχαν μάθει ποτέ μουσική δεν εμφάνιζαν καμία διαφορά ως προς την ανάπτυξη των συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου τους. Κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζουν οι ερευνητές, ενδεχομένως να σημαίνει ότι οι αλλαγές αυτές προκαλούνται νωρίς ή αλλιώς ποτέ.

 

Μέσω της μουσικής μαθαίνουμε για τον εαυτό μας, την κουλτούρα μας και την κουλτούρα άλλων χωρών, μαθαίνουμε μαθηματικά, αποκτούμε δημιουργικότητα, αλλά και γιορτάζουμε και ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας.

 

Οι μουσικές επιδόσεις απαιτούν ικανότητες, όπως επίσης επικοινωνία, ενθουσιασμό, προσωπικό στιλ και πολλά άλλα μη μετρήσιμα στοιχεία. Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε μικρή ηλικία θα μπορούσε να ευνοήσει την έκφραση της ιδιοφυΐας.

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν εμπλακεί στενά με τη μουσική αναγνωρίζουν τη σημασία των συναισθημάτων. Η μουσική μεταφέρει συναισθήματα ή τα επηρεάζει αιχμαλωτίζοντας τις μορφές αυτών των συναισθημάτων, μιμείται τον κόσμο γύρω μας και τα ανθρώπινα συναισθήματά μας.

 

Όταν η έρευνα για τα αποτελέσματα του Μότσαρτ (τη θεωρία ότι ακούγοντας τη μουσική του Μότσαρτ μπορεί να βελτιώσειτην ικανότητα μάθησης και το IQ) έγινε γνωστή στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όλοι οι γονείς στην Αμερική άρχισαν να προσπαθούν να βάζουν στα παιδιά τους να ακούν Μότσαρτ και γενικότερα περισσότερη κλασσική μουσική.

 

Όταν τα  παιδιά παίρνουν μέρος σε μουσικές δραστηριότητες, αναπτύσσουν ταυτόχρονα και δεξιότητες συλλογισμού, που είναι κρίσιμες για τη μεταγενέστερη μάθηση, καθώς θα αναπτύσσουν έννοιες σε τομείς όπως ο αναλογικός συλλογισμός και η γεωμετρία.

 

Παιδιά 3 και 4 ετών που είχαν επαρκή εμπειρία με τη μουσική μπορούν αν ακούν με προσοχή, να αντιλαμβάνονται ήχους συγκεκριμένων μουσικών οργάνων από κάποιο μουσικό κομμάτι, ιδιαίτερα αν έχουν δει και ακούσει ξεχωριστά το όργανο αυτό.

 

Πολλά από τα ποπ τραγούδια γίνονται δημοφιλή επειδή απλά ο κόσμος τα ακούει ξανά και ξανά και ξανά… Το ίδιο ισχύει και για τα κλασσικά κομμάτια. Όσο περισσότερο τα ακούτε τόσο πιο οικεία θα γίνουν. Και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα παιδιά σας να αγαπάνε περισσότερο τα κομμάτια που ακούνε περισσότερο και να θέλουν να τα ακούνε συνέχεια, αλλά και να τα εκτιμάνε και περισσότερο.

 

Πολλές φορές μπορεί να το βρίσκουμε παράδοξο  ένα παιδί που δεν ξέρει να διαβάζει λέξεις να μπορεί να διαβάζει μουσική και να ανταποκρίνεται σε γνωστές μελωδίες. Η μουσική είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εξερευνήσουμε λέξεις και τη δομή του γραπτού λόγου. Όσο τα παιδιά ακούνε μουσική και τραγουδάνε αρχίζουν αν αντιλαμβάνονται ότι ο γραπτός λόγος έχει νόημα και ότι υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στο γραπτό λόγο και το νόημα.

 

Πολλοί μεγάλοι συνθέτες ανάμεσά τους και ο Τσαϊκόφσκι, ο Μπάρτοκ, ο Μπαχ και άλλοι έγραψαν μουσική για μικρά παιδιά και μαθητές. Και είναι πολλοί οι κλασσικοί συνθέτες που έχουν κομμάτια που μπορούν να παιχθούν από αρχάριους. Και φυσικά ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί από τους μεγαλύτερους συνθέτες ήταν κι αυτοί δάσκαλοι της μουσικής και φυσικά ξεκίνησαν ως μαθητές.

 

Σε ένα πλούσιο σε μουσικά ερεθίσματα τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται, να μυούνται, και να διακρίνουν μεταξύ του ρυθμού και των τονικών μοτίβων με αυξανόμενη ακρίβεια.  Αντιλαμβάνονται μουσικές έννοιες μέσα σε μουσικά κομμάτια ενώ την ίδια στιγμή προσομοιάζουν αυτές τις έννοιες στη μουσική που δημιουργούν τα ίδια κι έτσι ξεκινάει μια διαδικασία –που θα κρατήσει μια ζωή- κατανόησης, μουσικών εκτελέσεων και χαράς μέσα από τη μουσική.

 

Σε παιδιά με θέματα επιθετικότητας, η μουσική έχει σχεδόν άμεσα αποτελέσματα σε αίσθηση προσωπικής αξίας (βαθιά κατανόηση εαυτού και άλλου, βιωματική κι αφομοιωμένη γνώση, αίσθηση προσωπικών ορίων και άλλου, λειτουργική συνύπαρξη) και μετουσίωση συναισθημάτων (θυμού, φόβου, ταπείνωσης, βίας, υποτίμησης, υπερτίμησης σε χαρά δημιουργικής συνύπαρξης, αυτοπεποίθηση, αυτοπραγμάτωση).

 

Σε σχετικό πείραμα εξετάστηκε μια ομάδα παιδιών έναν χρόνο μετά τη διδασκαλία ενός μουσικού οργάνου και μια άλλη ομάδα τα παιδιά της οποίας είχαν διδαχτεί μουσικό όργανο για δύο χρόνια.  Διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά της δεύτερης ομάδας μπορούσαν να επεξεργάζονται με μεγαλύτερη ακρίβεια τους ήχους. Η βελτίωση αποδόθηκε στα κοινά χαρακτηριστικά που υπάρχουν ανάμεσα στη μουσική και τον λόγο (χροιά, ύψος και χρόνος). Έτσι τα παιδιά μπορούν να διακρίνουν τα φωνήεντα από τα σύμφωνα με μεγαλύτερη ευκολία και ο εγκέφαλος λειτουργεί πιο γρήγορα ως προς αυτήν τη διάκριση.

 

Στις μουσικές δραστηριότητες συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις –κίνηση, όραση, ακοή και συντονισμός του. Έτσι το παιδί μαθαίνει με όλες του τις δυνατότητες.

 

Τα παιδιά είναι απίστευτοι μιμητές. Αφού ακούσουν μια οδηγία ή μια σειρά από ένα παραμύθι, ή ένα ποιηματάκι  θέλουν να τα επαναλάβουν χρησιμοποιώντας πολλές φορές ακόμη και τον ίδιο χρωματισμό στη φωνή. Αν τα παραπάνω τα αναμίξουμε και με μουσική και κίνηση η χαρά των παιδιών, αλλά και η ευκολία στη μάθηση γίνονται μεγαλύτερα.

 

Τα παιδιά δεν μπορούν να αναπτύξουν υψηλό επίπεδο συνειδητής ακρόασης, εκτός αν δουλευτεί πολύ καλά. Η ακρόαση απαιτεί σκέψη και αιτιολόγηση. Το μυαλό των παιδιών πρέπει να γεμίσει με μουσικές εικόνες έτσι ώστε να μπορέσουν να χτίζουν την καινούρια γνώση πάνω στην ήδη υπάρχουσα.

 

Τα παιδιά θέλουν να είναι σαν τον ενήλικα που θαυμάζουν και αγαπούν στη ζωή τους. Αν αυτός ο ενήλικας ακούει μουσική και τραγουδάει συχνά και μάλιστα δείχνει να ενθουσιάζεται από τέτοιου είδους δραστηριότητες το παράδειγμά του είναι καθοριστικό.

 

Τα παιδιά συνηθίζουν να ακούν μουσική κατά τη διάρκεια της ξεκούρασης και μάλιστα αν κάποια φορά λείψει η μουσική τη ζητούν και  αποκτούν και αγαπημένο ρεπερτόριο με συγκεκριμένες προτιμήσεις.

 

Τα παιδιά των 5 ετών διαφοροποιούνται από το να κάνουν ακαθόριστες διακρίσεις στους ήχους σε εκλεπτυσμένες διακρίσεις. Είναι σε θέση να ακούσουν μια μουσική ιστορία, κομμάτια για πιάνο, ηχογραφημένες συναυλίες από ορχήστρα και αν συζητήσουν για την επίδοσή της.

 

Τα παραδοσιακά τραγούδια και τα νανουρίσματα βοηθούν τα μικρά παιδιά να αναπτύξουν και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους. Οι μουσικές δραστηριότητες αναπτύσσουν την ακουστική ικανότητα,  την προσοχή και την ικανότητα για συγκέντρωση.

 

Το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής που ακούν οι άνθρωποι είναι μέσα από cd. Αλλά ο καθένας μας εκτιμά πολύ περισσότερο τη μουσική όταν βλέπουν ζωντανά πώς παράγεται. Όταν παρακολουθούμε ένα κονσέρτο μουσικής, τη βλέπουμε και νιώθουμε τον ήχο ζωντανά. Η ύπαρξη κοινού επηρεάζει και βοηθάει την ερμηνεία να βγαίνει διαφορετικά. Υπάρχουν προγράμματα κλασσικής μουσικής για μικρά παιδιά, που τα εισάγουν στον κόσμο της κλασσικής μουσικής και των κλασσικών συνθετών και τους δίνουν την ευκαιρία να συναντήσουν από κοντά μουσικούς, να δουν την ποικιλία των μουσικών οργάνων και φυσικά να βιώσουν την ατμόσφαιρα μιας συναυλίας.

 

 

http://www.lapatas.tk

Advertisements

One thought on “ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s