ΔΙΑΣΗΜΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΦΟΡΜΕΣ

Βαλς, Polonaise (3/4, μοιάζει περισσότερο με πομπή), Mazurka(3/4), Polka(2/4) Tarantella(6/8), Bolero (3μερές μέτρο), Ecossaise(2μερές μέτρο ), Habanera, Saltarello κ.α.

Σονάτα – σύνθεση οργανικής μουσικής. Αποτελείται συνήθως από τέσσερα μέρη: Allegro σε φόρμα – σονάτα

Andante (ή adagio) Μενουέτο ή σκέρτσο με τρίο Allegro vivace (ή Presto σε φόρμα Ροντό)

Σονατίνα – μια μικρή σονάτα, ευκολότερη στην εκτέλεση.

Συμφωνία –μια σονάτα για ορχήστρα.

Κοντσέρτο –μια σύνθεση όπου ένα όργανο σόλο άλλοτε συνεργάζεται και άλλοτε έρχεται σε αντίθεση με το σύνολο της ορχήστρας.

Προγραμματική Μουσική – ο συνθέτης προσπαθεί να περιγράψει κάτι το συγκεκριμένο , π.χ. ένα ιστορικό συμβάν, ένα φιλολογικό κείμενο, μια εικόνα ή μια καθορισμένη ψυχική κατάσταση. Το αντίθετο της Απόλυτης Μουσικής .

Συμφωνικό Ποίημα – έργο ελεύθερου στυλ, σε ένα μόνο μέρος που θυμίζει το πρώτο μέρος της Συμφωνίας.

Φαντασία –ελεύθερη μορφή οργανικής μουσικής, σχετική με το Συμφωνικό Ποίημα. Χρησιμοποιεί θέματα χωρίς να τα επεξεργάζεται ιδιαίτερα. Συνηθισμένες οι πολλές και μακρινές μετατροπίες.

Ραψωδία – είδος σύνθεσης, στο πρότυπο της Φαντασίας. Χρησιμοποιεί συχνά λαικές (φολκλορικές) μελωδίες κάποιας χώρας.

Σκέρτσο – σύνθεση οργανικής μουσικής με χαρακτήρα ρυθμικό, λεπτό και χαριτωμένο συνήθως σε τριμερές μέτρο.

Καπρίτσιο –έχει ανάλαφρο χαρακτήρα, γρήγορο τέμπο, ελεύθερη φόρμα.

Εμπροπτί –οργανική σύνθεση ελεύθερης μάλλον μορφής ,με αυτοσχεδιαστικό χαρακτήρα.

Σπουδή – σύνθεση με στόχο να βοηθήσει τον εκτελεστή κάποιου οργάνου να ξεπεράσει τεχνικές ή άλλες δυσκολίες.

Νυχτερινό – σύνθεση συνήθως για πιάνο που θυμίζει τη νυχτερινή γαλήνη.

Μπαγκατέλα –σύντομο κομμάτι για πιάνο χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις..

Ιντερμέτζο –(intermezzo: διάλειμμα) μια σύνθεση που παρεμβάλλεται μέσα σε μέρη ενός μεγαλύτερου έργου .

Λειτουργία – σαν μουσικό είδος ακολουθεί το τυπικό της λειτουργίας της Καθολικής Εκκλησίας αρχικά a cappella και από τον 17ο αιώνα με οργανική συνοδεία. Παραπλήσιο είναι το Ρέκβιεμ, η νεκρώσιμη δηλαδή λειτουργία.

Όπερα – ένας συνδυασμός θεάτρου και μουσικής. Εκτελείται από τους σολίστες – τραγουδιστές, χορωδία και ορχήστρα.

Ορατόριο – (oratorio : αίθουσα προσευχής) ένας συνδυασμός θεάτρου και μουσικής. Εκτελείται από τους σολίστες – τραγουδιστές, χορωδία και ορχήστρα, όπως και η όπερα. Βασική τους διαφορά είναι ότι το ορατόριο δεν έχει σκηνική δράση.

Άρια – ένα φωνητικό κομμάτι με οργανική συνοδεία.

Ρετσιτατίβο – ένα φωνητικό κομμάτι με οργανική συνοδεία όπου η μελωδία και ο ρυθμός παίζουν δευτερεύοντα ρόλο, ακολουθώντας τη φυσική ροή του λόγου.

Καντάτα – ένα φωνητικό κομμάτι .Εκτελείται από σολίστ, χορωδία και ορχήστρα.

Ουβερτούρα – κομμάτι εισαγωγής σε μια όπερα, ένα ορατόριο ή κάποιο άλλο έργο.

Φινάλε – το τελευταίο μέρος ενός μουσικού έργου.

Κόντα – (coda : ουρά)τμήμα που προστίθεται στο τέλος μιας μουσικής σύνθεσης και έχει καταληκτικό χαρακτήρα, χωρίς όμως και να είναι αναγκαίο , από δομική άποψη.

Advertisements

One thought on “ΔΙΑΣΗΜΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΦΟΡΜΕΣ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s